cookies

Social media

Welke social media vorm past bij jouw bedrijf?

Welke vorm van social media je ook gaat gebruiken, er is een ding wat je nooit moet vergeten. Je bedrijf, je website is het belangrijkste wat je online hebt en wat het meeste voor je zal doen. Social media zijn prima ter ondersteuning, maar wanneer het je geen klanten oplevert heb je er niets aan en kost het je alleen veel tijd. Je doel moet dus ook altijd zijn: meer bezoekers naar mijn bedrijf en/of website.

Van social media naar je site en niet andersom!

people

Kies de juiste social media voor jouw bedrijf

Het onderhouden van contacten en communiceren met je klanten/doelgroep via social media kost tijd. Wanneer je weinig tijd hebt is het verstandig om je te richten op véén van de social media in plaats van een heel klein beetje op allemaal. Het is beter om bijvoorbeeld alleen goed te communiceren via Facebook, dan jezelf een klein beetje te laten zien op alles. Kies welk medium het beste bij jouw bedrijf past. Zoek uit waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Ga daarmee aan de slag en wanneer je tijd over mocht hebben, kun je er een ander platform bij nemen.

Hoe vaker hoe beter?

Het is bij alle vormen van social media belangrijk dat je vaak post. Een Twitterfeed waarop het laatste bericht een paar weken oud is wordt niet serieus genomen. Maar je moet je volgers natuurlijk ook weer niet helemaal plat bombarderen met je posts. De inhoud van je post zijn het belangrijkste. Bijna niemand (behalve je moeder dan misschien) is geïnteresseerd in wat je hebt gegeten gisteravond. Je bezoekers willen nuttige informatie of leuke nieuwtjes van je zien. Iets waar ze wat aan hebben of waar ze om kunnen lachen.

Overal aanwezig

Zorg wel dat je op alle platforms minimaal een bedrijfsprofiel hebt, zodat wanneer er op jouw bedrijfsnaam gezocht wordt jouw gegevens naar boven komen en om te voorkomen dat iemand anders jouw naam inpikt.

Luister altijd meer dan je praat

De meeste mensen (en dus ook jouw klanten) praten graag over zichzelf, in plaats van dat ze naar jou luisteren. Stel daarom veel vragen aan je bezoekers zoals: Hoe ziet jouw tuin eruit? Wat ga je doen dit weekend? Wat was de beste tip die jij ooit kreeg? En vergeet niet te reageren op de antwoorden.

De menselijke kant van je bedrijf

Social media zijn bij uitstek geschikt om de menselijke kant van het bedrijf te laten zien. Zonder te vervallen in al te persoonlijke ontboezemingen. Schrijf alsof je een bericht aan een vriend of vriendin schrijft die je iets leuks wilt laten zien of wie je een tip wilt geven. Maar vergeet nooit dat je voor je bedrijf bezig bent. Bepaal voor jezelf hoeveel je wilt laten zien van de mens achter het bedrijf.

Deel informatie

Het web is gemaakt om informatie te delen. Moedig je fans, bezoekers, volgers, peeps dan ook aan om je berichten te delen. Zo wordt jouw informatie verspreid en maak jij naam als deskundige.

Facebook

Facebook heeft inmiddels ook in Nederland een groot bereik gekregen. De Facebook pagina van je bedrijf kan je helpen om meer klanten te krijgen. Maar dan moet je er wel voldoende tijd en aandacht aan besteden.

Twitter

Met een Twitter account kun je als ondernemer snel communiceren met je klanten. Je kunt speciale acties promoten en je volgers attenderen op tips die hen bijvoorbeeld kunnen helpen bij het gebruik van je product of dienst.

Pinterest

Ook Pinterest kan een interessante optie zijn voor jouw bedrijf. Je kunt hier volgers krijgen door foto's van je bedrijf of producten te plaatsen. Wanneer je je producten ook (online) verkoopt kun je ze hier ook promoten.

person

Tips voor het kiezen van een domeinnaam

Je domeinnaam is een belangrijk onderdeel van je aanwezigheid op het web. Lees hier waar je aan moet denken bij het kiezen van een naam.

Lees verder

Gevonden worden

Kunnen jouw klanten je vinden?

Social Media

Facebook en/of Twitter?

E-mail

Hoeveel mail adressen wil je? Kies de juiste hosting.
person

Waarom een website?

Waar ga je naar toe wanneer je iets wilt gaan kopen, op vakantie wilt gaan of wanneer je hulp bij het een of ander nodig hebt?

1
 Lees verder
person

Hulp nodig?

Geen tijd om hier zelf in te duiken? Geen probleem, neem contact met mij op en dan bespreken we samen in welke vorm ik je kan helpen bij het opzetten van je eigen site.

2
 Lees verder